Szanowni Państwo!
Organizacje Pozarządowe!
W imieniu Błażeja Pardy Posła na Sejm RP oraz Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych EFFATA, mamy zaszczyt zaprosić przedstawicieli Organizacji Pozarządowych na spotkanie pt. PROSTSZE ROZLICZENIA DLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH - dotyczące nowelizacji ustawy o rachunkowości, która przyniosła szereg istotnych zmian dla NGO dotyczących księgowości. Nowe przepisy wyróżniają cztery możliwości - cztery typy jednostek. Za wyborem sposobu księgowania stoi decyzja organizacji, jakiego typu jednostką – w świetle ustawy o rachunkowości – ma się ona stać.
Spotkanie: 18 stycznia 2016 r. o godzinie 16.00
Miejsce: Invest-Park Piła, ul. Dąbrowskiego 8
Planowany program wystąpień przedstawicieli:
- Wielkopolski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych
- Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu
- Biuro Rachunkowiec.pl, Spółka z o.o. w Pile
Udział w spotkaniu jest bezpłatny.
Zgłoszenia do 15 stycznia br., Tel. 794101048, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Informacje: Tel. 601970679, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Spotkanie: 18 stycznia 2016 r. o godzinie 16.00
Miejsce: Invest-Park Piła, ul. Dąbrowskiego 8
Program:
Część I
1. Zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym m.in.;
a. zwiększenie sfery zadań publicznych,
b. udostępnianie informacji publicznej,
c. działalność odpłatna pożytku publicznego,
d. podzlecanie zadań i regranting,
e. sporządzanie sprawozdań
2. Na co zwrócić uwagę sporządzając ofertę oraz sprawozdanie z realizacji zleconego zadania.
3. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, wykroczenie skarbowe.
Prowadząca: Aniela Michalec Z-ca Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu
Część II
Prowadzenie ksiąg. rachunkowych stowarzyszeń i fundacji w świetle ustawy o rachunkowości
1. Nadrzędne zasady rachunkowości
- rzetelności – wiarygodności - (art. 4 ust 1 uor),
- memoriału – (art. 6 ust, 1 uor),
- współmierności – (art. 6 ust. 2 uor),
- ciągłości – (art. 5 ust. 1 uor),
- ostrożnej wyceny – (art.7 ust. 1 uor),
- indywidualnej wyceny – (art. 7 ust 3 uor)
- istotności – (art. 4 ust 4 uor),
- przewagi treści nad formą (art. 4 ust 2 uor).
2. Ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:
- wewnętrzne regulacje prawne w tym zakresie obowiązujące w jednostce,
- otwieranie, zamykanie ksiąg rachunkowych,
- rzetelne, sprawdzalne, bieżące i bezbłędne prowadzenie ksiąg rachunkowych.
3. Odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Prowadząca: Halina Łuczak główny inspektor kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu
Część III
1. Cel prowadzenia ewidencji uproszczonej
2. Co obejmuje ewidencja uproszczona?
3. Jakich organizacji pozarządowych dotyczy ewidencja uproszczona?
4. Opis zasad prowadzenia ewidencji
5. Prowadzenie ewidencji przy pomocy systemu teleinformatycznego
6. Jakie są warunki uznania ewidencji za rzetelnie prowadzoną?
7. Warunki, jakie powinny spełniać zapisy księgowe
8. Poprawianie zapisów księgowych i dowodów
9. Dowody księgowe
10. Terminy:
1. Zapisów w ewidencji
2. Powstanie zobowiązania podatkowego
3. Wystawiania dowodów
11. Komputerowe prowadzenie ewidencji uproszczonej:
1. Jakie programy?
2. Plik kontrolny
12. Zawiadomienie naczelnika urzęgu skarbowego o prowadzeniu uproszczonej ewidencji oraz o powierzeniu prowadzenia ewidencji, w drodze umowy podmiotowi prowadzącemu usługowo księgi rachunkowe albo inne ewidencje – par. 5 ust.4
13. Współpraca z biurami rachunkowymi:
1. Jak sprawdzać biuro (certyfikat, ubezpieczenie)?
2. Czy jest zarejestrowane CEIDG, KRS?
3. Podpisanie umowy
4. Dostarczanie dokumentów
5. Ceny usług, opłaty dodatkowe
Prowadzący: Ireneusz Michalak – prezes zarządu Rachunkowiec.pl Spółka z o.o w Pile ul. Orzeszkowej 10 B/3L, kom. 602 729 059, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
http://www.rachunkowiec.pl/ewidencja-uproszczona
Dane kontaktowe:
StowarzyszenieInicjatywSpołecznych EFFATA
ArturŁazowy - prezes
www.effata.of.pl
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
tel.: 601970679
Ireneusz Michalak – prezes zarządu Rachunkowiec.pl Spółka z o.o w Pile
ul. Orzeszkowej 10 B/3L
kom. 602 729 059
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu
61-851 Poznań, ul. Zielona 8
tel.: (+48 61) 8595-710
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Wielkopolski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych
61-371 Poznań,
ul. Romana Maya 1
tel. (61) 843 42 55
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Ostatnia nowelizacja ustawy o rachunkowości przyniosła szereg bardzo istotnych zmian dla organizacji pozarządowych dotyczących księgowości. Będą obowiązywać od 2016 roku. Jednak już teraz należy zastanowić się, w jaki sposób będzie prowadzona księgowość w konkretnym stowarzyszeniu lub fundacji od nowego roku. Nowe przepisy wyróżniają cztery możliwości - cztery typy jednostek.
Przypominamy, że zmiany w przepisach dotyczących księgowania zaczęły się od wprowadzenia pojęcia jednostki mikro (która nie musi prowadzić pełnej księgowości). Pisaliśmy o tym Miniprzewodnik po sprawozdaniu jednostki mikro ). Nowelizacja ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 roku przyniosła kolejne zmiany.
Zmiany te dają możliwość zastosowania różnego rodzaju uproszczeń. Oczywiście wybór sposobu księgowania jednostki nie jest całkowicie dowolny i jest uwarunkowany wielkością przychodów organizacji. Im mniejsza jest organizacja (co mierzy się m.in. wielkością rocznych przychodów), tym ma większy wybór sposobu księgowania i sporządzania sprawozdania finansowego. Im większa organizacja – tym więcej informacji musi być zawartych w jej sprawozdaniu finansowym.
Za wyborem sposobu księgowania stoi decyzja organizacji, jakiego typu jednostką – w świetle ustawy o rachunkowości – ma się ona stać. I tak, najmniejsze organizacje, czyli te których przychody nie przekraczają 100 tys. złotych rocznie, mogą stosować uproszczoną ewidencję przychodów i rozchodów. Nie będą one miały ponadto obowiązku składania sprawozdania finansowego. Największe podmioty – te o przychodach powyżej 17 milionów złotych, muszą stosować pełną księgowość i pełne sprawozdanie.
Osoby kierujące organizacją (zazwyczaj zarządy) powinny świadomie wybrać to, jakiego rodzaju jednostką będzie ich organizacja. Od tego zależy, jakiego wzoru sprawozdania finansowego będą musiały używać. Organizacji, które mogą wybrać między jednostka mikro, jednostką małą a jednostką składającą najbardziej rozbudowany wzór sprawozdania finansowego jest w III sektorze najwięcej. Warto przy tym pamiętać, że brak decyzji oznacza automatyczne pozostanie przy tym ostatnim.
Uwaga! W obowiązkach sprawozdawczych nie zmieniła się jedna rzecz – nadal dotyczy wszystkich organizacji, niezależnie od osiągniętego przychodu – to obowiązek składania rocznej deklaracji CIT-8.
Niżej przedstawiamy skrótowo cztery typy jednostek oraz warunki brzegowe, jakie należy spełnić, by móc korzystać z przypisanych im uproszczeń księgowych. W kolejnych artykułach opiszemy je bardziej szczegółowo.
Od początku roku 2016 organizacje pozarządowe mogą wybierać spośród następujących opcji wprowadzonych w Ustawie o rachunkowości:
- Jednostka prowadząca księgowość wg pełnych zasad ustawy o rachunkowości – bez uproszczeń
Każda organizacja może prowadzić pełną księgowość – w tym przypadku nie ma żadnych ograniczeń. Do tej pory pełną księgowość prowadziły wszystkie organizacje pozarządowe, z wyjątkiem tych, które zdecydowały się na zostanie w 2015 roku jednostką mikro.
Organizacja, która zdecyduje się na tę opcję, nie musi podejmować żadnej formalnej decyzji, np. w postaci uchwały zarządu. Także te organizacje, które nie zdecydują się na którąś z trzech poniżej opisanych opcji automatycznie pozostają się jednostkami prowadzącymi księgowość z zastosowaniem bardzo szerokiego zakresu przepisów ustawy o rachunkowości.
Oznacza to m.in. sporządzanie sprawozdania finansowego, podsumowującego rok według najbardziej rozbudowanego i szczegółowego wzoru z załącznika 1 do ustawy o rachunkowości. Ten wzór sprawozdania jest znany wielu księgowym, gdyż jest to „najstarszy” z obecnie stosowanych wzorów sprawozdania, którym posługiwały się podmioty komercyjne. W sprawozdaniach za rok 2013 był stosowany przez organizacje prowadzące działalność gospodarczą. W sprawozdaniach za rok 2014 wzór ten używany był wszystkie organizacje oprócz tych, które podjęły decyzję o staniu się jednostką mikro.
- Jednostka mała NOWOŚĆ!
Nowym rozwiązaniem, które można zastosować od 2016 roku, jest „jednostka mała”. Jednostką małą może stać się każda organizacja, która za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
- 17 mln zł – w przypadku wartości ogółu majątku, obliczanego na koniec roku obrotowego i podawanego w bilansie, tzw. sumy aktywów bilansu,
- 34 mln zł – w przypadku wartości przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
- 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Co należy zrobić, by stać się jednostką małą? Organizacja musi podjąć formalną decyzję, że staje się jednostką małą w trybie określonym w statucie, np. uchwałą zarządu. Ułatwieniem, z którego korzystają jednostki małe, jest nowy i znacząco uproszczony wzór sprawozdania finansowego. Znajduje się on w załączniku nr 5. ustawy.
- Jednostka mikro
Jednostką mikro może stać się każda organizacja, która za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
- 1,5 mln zł – w przypadku wartości ogółu majątku, obliczanego na koniec roku obrotowego i podawanego w bilansie, tzw. sumy aktywów bilansu ,
- 3 mln zł– w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
- 10 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.
Co należy zrobić, by stać się jednostką mikro? Organizacja musi podjąć formalną decyzję, że staje się jednostką mikro w trybie określonym w statucie, np. uchwałą zarządu. Taką możliwość mają już od początku 2015 roku przy sprawozdaniach za rok 2014. Ułatwieniem dla jednostek mikro jest to, że rozliczają się na wzorze sprawozdania wprowadzonym załącznikiem 4 do Ustawy o rachunkowości. Wzór sprawozdania dla jednostek mikro możesz znaleźć tutaj: http://poradnik.ngo.pl/sprawozdanie-jednostki-mikro
- Jednostka prowadząca uproszoną ewidencję przychodów i kosztów NOWOŚĆ!
To największa zmiana, którą przyniosła nowelizacja ustawy o rachunkowości. Organizacja, która spełnia określone warunki i decyduje się na tę opcję, może korzystać z wielu uproszczeń. Nie musi prowadzić pełnej księgowości, tylko uproszoną ewidencję przychodów i kosztów, jest zwolniona z obowiązku przygotowywania rocznego sprawozdania finansowego i nie musi posiadać polityki rachunkowości.
Ewidencja przychodów i rozchodów to ściśle określone rozporządzeniem zestawienie przychodów i kosztów w układzie pozwalającym na zebranie wszystkich danych do wypełnienia deklaracji CIT-8 oraz ewentualnych ewidencji indywidualnych zatrudnionych osób i środków trwałych. W ewidencji tej nie ma miejsca na księgowy opis prowadzonych przez organizację projektów (księgowe wyodrębnienie projektów jest w wielu sytuacjach obowiązkowe).
Do wewnętrznej decyzji organizacji pozostaje czy i w jaki sposób będzie prowadzić ewidencję kasy, zaliczek, rozrachunków, funduszu statutowego (po to by nie utracić kontroli finansowej nad stanem gotówki w organizacji).
Jakie organizacje mogą prowadzić ewidencję przychodów i rozchodów? Możliwość ta dotyczy organizacji, które:
- prowadzą działania w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o pożytku,
- nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
- nie mają statusu organizacji pożytku publicznego,
- osiągają przychody wyłącznie z:
- działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
- działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarówusług,
- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonychzwiązku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,
- w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w pkt d. w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł.
Organizacja musi podjąć formalną decyzję, że rezygnuje z prowadzenia pełnej księgowości na rzecz książki przychodów i rozchodów w trybie określonym w statucie, np. uchwałą zarządu. Jeśli chce wprowadzić tę zmianę w 2016 roku, to najpóźniej do 31 stycznia 2016 r. musi poinformować o zmianie właściwy jej Urząd Skarbowy.
Uwaga! Redakcja serwisu poradnik.ngo.pl czeka na oficjalną interpretację Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS dotyczącą tego, czy organizacje korzystające z dotacji ze środków publicznych oraz prowadzące działalność odpłatną pożytku, będą mogły zrezygnować z pełnej księgowości na rzecz książki przychodów i rozchodów.
Konsultacja: Krzysztof Śliwiński, doradca serwisu poradnik.ngo.pl