W imieniu Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych EFFATA, zapraszam do uczestnictwa w akcji MASZ GŁOS MASZ WYBÓR, której celem jest zwiększenie zaangażowania obywateli w życie publiczne, wspieranie współpracy mieszkańców z lokalnymi władzami, ponad podziałami i sympatiami politycznymi.
W 2014 skupiamy się na ułatwieniu mieszkańcom świadomego udziału w wyborach samorządowych, m.in. organizacji lokalnych kampanii na rzecz udziału w wyborach, dopytywaniu kandydatów o programy, podsumowywaniu osiągnięć upływającej kadencji.
Zależy nam na tym, by dzięki naszej akcji lokalni decydenci nie byli już dla mieszkańców anonimowymi urzędnikami, na których można co najwyżej ponarzekać, lecz by stali się dla obywateli równorzędnymi partnerami. Sami mieszkańcy z kolei będą chętniej organizować się i śmielej zgłaszać postulaty dotyczące rozwiązywania problemów, jakie trapią ich w codziennym życiu.
Oczywiście debata zostanie zorganizowana z naczelną zasadą akcji, jaką jest neutralność. Nasze spotkanie nie będzie wykorzystane do agitacji na rzecz jakiegoś kandydata czy ugrupowania.
Celem akcji Masz głos, masz wybór jest wzmocnienie dialogu między mieszkańcami i władzami samorządowymi, na temat problemów lokalnych oraz budzenie poczucia współodpowiedzialności - zarówno władz, jak i mieszkańców - za losy gminy.
Bliższych informacji udziela:
Artur Łazowy, Stowarzyszenie EFFATA, www.effata.of.pl
Piła, ul. W. Witosa 26/5, tel.: 601970679, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Akcję Masz Głos, Masz Wybór organizują Fundacja im. Stefana Batorego oraz partnerzy: Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich OPUS, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju (PZR), Sieć Obywatelska – Watchdog Polska.
16 listopada odbędą się wybory samorządowe. Tegoroczne wybory będą przebiegały inaczej niż do tej pory. Najważniejsza zmiana to wprowadzenie okręgów jednomandatowych w wyborach do rad gminy (poza miastami na prawach powiatu).
Dlaczego te wybory są ważne:
• Samorządy decydują o wydatkowaniu prawie 172 miliardów złotych rocznie. Dodatkowo w kadencji 2014 – 2018 sejmiki wojewódzkie rozdzielą 60% ze środków, które Polska otrzyma z Unii Europejskiej. To będą ostatnie tak duże pieniądze, które dostaniemy od UE.
• Do samorządów należy ponad 6,5 tysiąca przedszkoli, do których uczęszcza około 700 tysięcy dzieci i prawie 12 tysięcy szkół podstawowych, w których uczy się ponad dwa miliony dzieci. To władze samorządowe decydują o tym ile żłobków, szkół i przedszkoli jest w gminie. W praktyce to samorząd decyduje o tym jak duże szanse ma Twoje dziecko na przedszkole lub żłobek i czy Twój 6-latek będzie chodził w pierwszej klasie na drugą zmianę. Szkoły, przedszkola i żłobki to tylko jedna z kompetencji samorządów. Gminy, powiatu i województwa odpowiadają również m.in. za przychodnie i szpitale, drogi, komunikację publiczną, bezpieczeństwo w naszych miejscowościach, domy kultury, biblioteki, muzea i teatry.
Ma czym polega głosowanie w okręgach jednomandatowych:
Gmina zostanie podzielona dokładnie na tyle okręgów wyborczych, ilu jest radnych. Jeżeli w gminie wybieranych będzie 15 radnych, gmina podzielona będzie na 15 okręgów wyborczych. W każdym z nich komitety wyborcze zgłoszą po jednym kandydacie. Wyborcy zagłosują też tylko na jednego kandydata. Mandat uzyska kandydat, który otrzyma największą liczbę głosów. Nie musi to być więcej niż połowa wszystkich głosów. Wystarczy najwyższa liczba głosów spośród wszystkich kandydatów, nie obowiązuje również próg wyborczy.
- Wybory w okręgach jednomandatowych ułatwiają start w wyborach małym, lokalnym komitetom. Żeby uzyskać mandat nie trzeba już walczyć o przekroczenie progu wyborczego w skali całej gminy. Wystarczy zmobilizować się choćby w jednym okręgu. – mówi dr Dawid Sześciło, ekspert programu Masz Głos, Masz Wybór – Z drugiej strony doświadczenia z ogólnokrajowych wyborów w okręgach jednomandatowych (np. ostatnich wyborów do Senatu) wskazują raczej, że prowadzi on do systemu dwubiegunowego – władza i opozycja, a nie zapewnienia w składzie wybieranego organu szerokiej palety poglądów. – dodaje.
Zapytajmy kandydatów o ich plany i pomysły na rozwój naszych miejscowości. W ramach akcji Masz Głos, Masz Wybór pomagamy wszystkim zainteresowanym organizować przedwyborcze debaty z udziałem kandydatów różnych opcji. To doskonała okazja, żeby przepytać przyszłych radnych i „nie kupować kota w worku”.
O kampanii
Pod hasłem „Każdy powód jest ważny” ruszyła społeczna kampania profrekwencyjna zachęcając do udziału w wyborach samorządowych. Jej pomysłodawcą i organizatorem jest koalicja organizacji pozarządowych Masz Głos, Masz Wybór. Cel kampanii to informowanie o procedurach i zachęcanie Polaków do licznego i świadomego udziału w wyborach 16 listopada 2014 roku. Więcej na www.glosuj.org.pl
Czym jest Koalicja Masz Głos, Masz Wybór
Celem jej działania jest zachęcanie Polaków do licznego i świadomego udziału w wyborach. Koalicja nie prowadzi agitacji na rzecz określonych opcji politycznych, komitetów wyborczych czy kandydatów. Koalicja Masz Głos, Masz Wybór od lat prowadzi kampanie profrekwencyjne np. „Zmień kraj, idź na wybory” (przed wyborami parlamentarnymi w 2007 roku) i „Pępek Europy” (przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku). M.in. dzięki działaniom Koalicji udało się powstrzymać tendencję spadkową uczestnictwa obywateli w wyborach. Doprowadzono również do zmian w prawie, które umożliwiają:
głosowanie poprzez pełnomocników osobom niepełnosprawnym i po 75 roku życia,
głosowanie korespondencyjne dla osób niepełnosprawnych,
zastosowanie nakładek na karty do głosowania dla osób niewidomych
głosowanie w wybranym lokalu wyborczym, dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Członkowie koalicji:
Fundacja im. Stefana Batorego (koordynuje prace Koalicji), Centrum Edukacji Obywatelskiej, Forum Obywatelskiego Rozwoju FOR, Fundacja Projekt: Polska, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Instytut Spraw Publicznych, Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, Izba Wydawców Prasy, Polska Fundacja im. Roberta Schumana, Konfederacja Lewiatan, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Stowarzyszenie Prasy Lokalnej.
Z poważaniem, Artur Łazowy, prezes
Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych EFFATA
Tel.: 601970679
Web: www.effata.of.pl
PL, 64 – 920, Piła, ul. W. Witosa 26/5
W ramach akcji społecznej MASZ GŁOS MASZ WYBÓR, planujemy zorganizować w Pile, debatę i przedstawić wyniki raportu BIZNES I SAMORZĄD – wzajemne relacje.
Raport z badań Rzetelnej Firmy ma być przyczynkiem do publicznej rozmowy o problemach przedsiębiorców i samorządów.
Chcemy zaprosić przedsiębiorców oraz kandydatów w zbliżających się wyborach samorządowych z regionu Północnej Wielkopolski.
Proszę zapoznać się z załączonym raportem oraz proszę o pomoc i współpracę przy organizacji debaty.
Link:
https://www.dropbox.com/sh/7ezx096hzh6f6c3/AAAOtwtAFfk5s_guaLFk73B0a?dl=0
Pozdrawiam, Artur Łazowy, prezes Stowarzyszenia EFFATA oraz koordynator Akcji Masz Głos Masz Wybór.
PS.
Wyniki przeprowadzonych przez nas badań pokazują że współpraca na linii „biznes-samorząd” nie jest tak efektywna, jaka mogłaby być. Okazuje się bowiem, że obie strony mają duże problemy komunikacyjne i bardzo często bazują na stereotypach i wykazują brak zrozumienia. Samorządowcy są
przekonani, że spełniają oczekiwania przedsiębiorców, a Ci najczęściej w ogóle nie wiedzą o możliwości uzyskania wsparcia z gminy, a jeśli już wiedzą, to uskarżają się, że nie spełniają one ich potrzeb. W wielu przypadkach takiego dialogu właściwie nie ma.
Raport z badania „Biznes i samorząd – wzajemne relacje” został zaprezentowany 9 października 2014 roku podczas III Kongresu Rzetelnych Firm w Warszawie i stanowił punkt wyjścia do otwartej dyskusji z przedsiębiorcami, przedstawicielami samorządów lokalnych i organizacji zrzeszających przedsiębiorców.
Tematyka wypłynęła z potrzeb i problemów firm zrzeszonych w programie Rzetelna Firma a także odbywających się 16 listopada 2014 roku wyborów samorządowych. Kampania wyborcza oraz wybory do doskonały czas na
to, by przedsiębiorcy przedstawili swoje oczekiwania, wchodzili w otwarty dialog i mądrze wybrali władze lokalne na kolejną kadencję.
Niniejszy raport rozsyłamy wraz z „Apelem Rzetelnych Firm o szerszy dialog z lokalnym biznesem” do polskich samorządów i mediów lokalnych.
Chcemy, by władze lokalne wsłuchały się w głos przedsiębiorców, pomagały i wspierały rozwój firm, upraszczały procedury i konsultowały lokalne rozporządzenia z przedsiębiorcami. Chcemy gmin przyjaznych
dla przedsiębiorców, które będą ich traktować tak, jak Rzetelne Firmy traktują swoich klientów – koncentrując uwagę na ich potrzebach i troskach. Równocześnie mamy świadomość, że także przedsiębiorcy powinni
zmienić swoje nastawienie i sami nauczyć się rozmawiać i artykułować swoje poglądy. Zachęcamy ich do większej aktywności i lokalnego zrzeszania się, aby móc konsultować z Państwem najważniejsze decyzje.
Jednak to od wsparcia samorządów i ogólnego klimatu w gminie zależy to, jak będzie wyglądała wspomniana aktywność i relacja. Zapraszam do zapoznania się z raportem.
Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy
Urzędnicy na staże do firm
Urzędnicy powinni trafiać na kilkumiesięczne staże do firm, bo inaczej nigdy nie będą w stanie zrozumieć potrzeb przedsiębiorców, których mają wspierać w rozwoju. Samorządowcy nie powinni też unikać kontaktów z biznesem z obawy o posądzenie o korupcję. To część z postulatów zgłaszanych podczas III Kongresu Rzetelnych Firm, jaki odbył się w Warszawie. Kongres poświęcony był ustaleniu przyczyn, dla których samorząd lokalny nie wspiera w wystarczającym stopniu rozwoju firm z sektora MSP na swoim terenie.
Autorem pomysłu, aby wysyłać urzędników na staże do firm jest Piotr Guział, burmistrz warszawskiego Ursynowa, który zanim został urzędnikiem, był przedsiębiorcą. Inni uczestnicy panelu dyskusyjnego nie byli tak radykalni w receptach na uzdrowienie relacji między samorządami a biznesem, w których, jak wynikało z badania przeprowadzonego przez Rzetelną Firmę „Biznes i samorząd – wzajemne relacje” wiele jest jeszcze do zrobienia. Jan Pazio, Naczelnik Wydziału Wspierania Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacji w Grodzisku Mazowieckim powiedział, że źródłem sukcesu jego miasta w rozwoju przedsiębiorczości jest konsekwentne stosowane w relacjach z przedsiębiorcami dwóch prostych zasad: po pierwsze – nie przeszkadzać, po drugie – pomagać. W Grodzisku utworzono specjalną komórkę w Urzędzie Miasta, która zajmuje się tylko obsługą przedsiębiorców i to sprawiło, że zainwestowało tam wiele firm, a budżet miasta w ostatnich latach znacząco wzrósł także dzięki płaconym przez nie podatkom.
Firmy muszą się zrzeszać
Jednak temu, że gminy nie wspierają w wystarczającym stopniu lub we właściwy sposób lokalnych przedsiębiorstw winni są także sami przedsiębiorcy, którzy w żaden sposób nie komunikują swoich potrzeb i oczekiwań. Firmy z sektora MŚP nie chcą się zrzeszać, co pozwoliłoby na przekazywanie swoich postulatów gminom w imieniu większej grupy. Na te aspekty zwracał uwagę Jeremi Mordasewicz, doradca Zarządu Konfederacji Lewiatan. Jeśli mały biznes chce być partnerem do rozmów w biznesie musi się integrować. Dużym firmom, zatrudniającym tysiące pracowników jest łatwiej artykułować swoje potrzeby. Dlatego ci mniejsi powinni występować w większej grupie, tak aby być zauważalnymi w regionach. Wtórował mu Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów BIG SA mówiąc o potrzebie budowania kapitału zaufania zarówno między samymi przedsiębiorcami, jak i między biznesem a samorządem.
Wybory są kontraktem
Bariery mentalnościowe i panujące w wielu samorządach przekonanie o tym, że istnieje podział na „MY-samorząd” i „ONI-przedsiębiorcy”, zauważył także Marcin Święcicki, były prezydent Warszawy, poseł na Sejm RP. zachęcał on gorąco do tego, aby przedsiębiorcy nie bali się pytać i występować z postulatami do swoich władz. Zwrócił również uwagę przedsiębiorcom, by traktowali zbliżające się wybory jak pewnego rodzaju kontrakt między wyborcą a kandydatem. Niestety, z ankiety przeprowadzonej podczas Kongresu wynika, że aż 54% przedsiębiorców nie wiedziało, kto w ich gminie kandyduje do władz samorządowych. Jedynie niespełna co piąty (18%) znał propozycje kandydatów na wspieranie przedsiębiorczości w regionie. Mniej było tych, którzy uważają, że w ofertach nie ma nic dla przedsiębiorców (14%). Jednak zdecydowana większość po prostu nie zna programów wyborczych. Uczestnicy Kongresu zostali poproszeni o wybór najbardziej efektywnego sposobu na przekazanie opinii władzom samorządowym. I tak, według nich, najlepsza do przekazania potrzeb jest zwykła rozmowa z przedstawicielami władz i prywatne relacje (34%). Jednak jak wskazywali uczestnicy panelu, to właśnie takich relacji mogą bać się samorządowy w obawie o posądzenie o korupcje. Ten strach jest poważną przeszkodą w budowaniu dialogu. Z kolei co czwarty przedsiębiorca twierdzi, że najlepszym rozwiązaniem jest przynależność do izb gospodarczych, przemysłowo-handlowych lub rzemieślniczych, które w jego imieniu rozmawiają z władzami. Dużo mniejsza liczba osób wskazała na list lub email do urzędów. Jak słusznie zauważyła prowadząca panel Danuta Dunin-Holecka, być może ma to związek ze zbyt długim oczekiwaniem na reakcję samorządu na takie pismo. Znajduje to także potwierdzenie w badaniu „Biznes i samorząd – wzajemne relacje”opublikowanym podczas Kongresu. Dwie trzecie przedsiębiorców (66,7%) uważa, że sprawy w urzędach załatwiane są za wolno. Winą za to obarczają zarówno urzędników, jak i przepisy (64%). Zbyt duża biurokracja jest głównym powodem niekorzystania z pomocy samorządów, dlatego aby poprawić relacje między biznesem a samorządami, konieczny jest szerszy dialog, umiejętność słuchania, odrzuceniem obaw o złą wolę i konieczność zmniejszenia biurokracji. Piotr Lewczuk, prezes Idea Money, patron honorowy kongresu, podkreślał, że aby zaspokoić potrzeby biznesu, trzeba je najpierw poznać. Dlatego punktem wyjścia powinna stać się diagnoza regionu, a do jej wykonania wejście w dialog z przedsiębiorcami jest konieczne.
– Wybory samorządowe to doskonały czas do tego by zacząć rozmawiać i przekazywać swoje postulaty – przekonywał uczestników kongresu Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. – Jeżeli przedsiębiorcom zależy na rozwoju swojej firmy i regionu, to bez współpracy z władzami będzie to bardzo trudne. Dlatego w imieniu Rzetelnych Firm wystosujemy „Apel Rzetelnych Firm o lepszy dialog z lokalnym biznesem” i wraz z raportem oraz wnioskami wyślemy do gmin. Nasz program ma ponad 50 tys. firm członkowskich, a więc de facto jest największą izbą gospodarczą w Polsce. Zachęcam też samych przedsiębiorców do większej aktywności w kontaktach z władzami lokalnymi. Przedsiębiorcy nie mogą tylko narzekać, że samorząd nic nie robi. Powinni wziąć sprawy w swoje ręce i jeśli tak uważają, znaleźć kandydata, który pomoże im zmienić tą sytuację – dodaje.
Siła uczciwości
Zwieńczeniem III Kongresu Rzetelnych Firm była Gala Złotych Certyfikatów Rzetelności, podczas której wręczono świadectwa potwierdzające rzetelność finansową oraz etyczną postawę biznesową 91 przedsiębiorstwom. Każda firma ubiegająca się o to wyróżnienie została wcześniej zweryfikowana w Krajowym Rejestrze Długów, a także przedstawiła zaświadczenie o braku zaległości podatkowych oraz wobec ZUS i trzy referencje poświadczające jej wiarygodność. Jednak to nie wszystko – posiadacze Złotych Certyfikatów Rzetelności to nie tylko firmy wiarygodne finansowo, ale przede wszystkim takie, które mają poczucie odpowiedzialności społecznej. Zobowiązują się one do przestrzegania zasad etyki w biznesie, podpisując Kodeks etyczny Programu Rzetelna Firma.
– To już V edycja Złotych Certyfikatów Rzetelności. Tak duże zainteresowanie wyróżnieniami poświadczającymi wysokie standardy moralne, świadczy o coraz większej świadomości polskich firm, które w ten sposób chcą wyrazić poczucie odpowiedzialności społecznej i potwierdzić silną pozycję rynkową. W tym roku postanowiliśmy wyróżnić firmy, które od samego początku, czyli od 5 lat, w ten sposób potwierdzają wiarygodność swoich przedsiębiorstw, wręczając im specjalne Diamentowe Wyróżnienia. Im więcej Złotych i Diamentowych firm, tym większa szansa na uczciwy biznes – dodaje Waldemar Sokołowski.
Owocem kongresu będzie „Apelu Rzetelnych Firm o lepszy dialog z lokalnym biznesem” podpisany w imieniu przedsiębiorstw zrzeszonych w programie przez prezesa Waldemara Sokołowskiego i rozesłany, wraz z raportem z badań oraz wnioskami płynącymi z dyskusji, do polskich samorządów. Jednak, zgodnie z wnioskami płynącymi ze spotkania, prezes Rzetelnej Firmy, będzie gorąco nakłaniał przedsiębiorców zrzeszonych w programie do tego, by nie bali się rozmawiać z władzami o swoich potrzebach.