Piotr Wójcik
30/100_PL. 30 lat wolności
Rodzinna pamięć, indywidualne losy, różnorodne miejsca zamieszkania bohaterów układają się w mozaikę przedstawiającą współczesną Polskę, różnorodną, nowoczesną, ale też mającą poważne problemy.
Ujski Dom Kultury oraz Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych EFFATA zapraszają na otwarcie wystawy fotografii pt. 30/100_PL. 30 lat wolności.
Otwarcie wystawy: 25.09, 18:00 /środa/
Miejsce: Galeria na Starym Rynku / Kościół ewangelicko-augsburski/
Ujście, ul. Stary Rynek 1.
Link FB: https://www.facebook.com/events/665875094236616/?active_tab=about
30/Wolność
Od czasów Hegla zwykło się wyróżniać dwa rodzaje wolności: „wolność od czegoś” i „wolność do czegoś”. Pierwsza to wolność rozumiana jako brak zewnętrznego przymusu, druga – to wolność wyboru. W 1989 roku pojęcie wolności funkcjonowało przede wszystkim w znaczeniu „wolności od” zniewolenia, zakłamania i prześladowań systemu komunistycznego. Po 1989 roku pojęcie to nabrało innych znaczeń. Ta część wystawy odwołuje się do osobistych doświadczeń bohaterów, koncentrując się na kryterium „wolności do czegoś”. Co oznacza wolność dla mieszkańca Polski żyjącego tu i teraz?
100/Polska
Rodzinna pamięć, indywidualne losy, różnorodne miejsca zamieszkania bohaterów układają się w mozaikę przedstawiającą współczesną Polskę, różnorodną, nowoczesną, ale też mającą poważne problemy. Kluczem wyboru bohaterów były najpopularniejsze polskie nazwiska. Pejzaże, portrety i ich wypowiedzi, często bardzo fragmentaryczne, pokazują to czego często na codzień nie zauważamy.
PL/2019
Ludzie, wydarzenia i obrazy. Ostatnie kilka lat które po przemianach 1989 roku wstrząsają Polską.
Pierwsza część wystawy „30/Wolność” powstała w latach 2014-2015 we współpracy z Justyną Pobiedzińską. Była zrealizowana z okazji 25. rocznicy przemian 1989 roku oraz na zamówienie kwartalnika Dialog-Pheniben.
Druga część „100/Polska” to fragment projektu pt. „Imiennicy. Polska 2018” który powstał w 2018 roku na zamówienie „Instytutu Polskiego w Moskwie” i którego pomysłodawcą był Dariusz Klechowski.
Trzecia część „PL/2019 powstała w latach 2015-2019 i była realizowana dla portalów:
wyborcza.pl i Mediapart.fr
Sponsor produkcji wystawy: ORANGE POLSKA
Organizacja i produkcja: Fundacja Picture Doc
Piotr Wójcik – fotoreporter, dokumentalista, wykładowca na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, prezes Fundacji Picture Doc. Od 1989 roku fotoreporter, w latach 2000-2011 szef działu fotograficznego Gazety Wyborczej. Obecnie jako freelancer realizuje wideo reportaże dla Gazety Wyborczej i francuskiego portalu informacyjnego Mediapart. Autor fotoreportaży publikowanych w Magazynie Gazety Wyborczej.Twórca dokumentalnych projektów fotograficznych, filmowych i multimedialnych poświęconych społeczności romskiej w Europie oraz problemów społecznych w Polsce. Autor książek pt.: Cyganie z obu stron Karpat, 2000 i Polskie Wolności, 2014. Jego prace wystawiane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, w Niemczech, we Francji, na Węgrzech, w Czechach, Słowacji i Rosji. Laureat nagród dziennikarskich i fotograficznych. Ostatnie projekty dokumentalne:
„Bytom Karb” w ramach projektu Pamięć Pracy, 2012
„Wolność”, „Wolności PL-RU”, 2014-2015
„Katowice 150+1”, 2015
„lmiennicy. Polska 2018”, 2018
„30/100_PL”, 2019
Więcej informacji:
Ujski Dom Kultury
ul. Czarnkowska 32
64-850 Ujście
tel. 67 284 00 32
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
oraz
Artur Łazowy, Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych EFFATA,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Tel.: 601970679, www.effata.of.pl
Tytuł wystawy
„30/100_PL. 30 lat Wolności”
Autor: Piotr Wójcik
Kuratorka wystawy: Dominique Roynette
Układ tekstów: Barbara Klicka
30/Wolność
Od czasów Hegla zwykło się wyróżniać dwa rodzaje wolności: „wolność od czegoś” i „wolność do czegoś”. Pierwsza to wolność rozumiana jako brak zewnętrznego przymusu, druga - to wolność wyboru. W 1989 roku pojęcie wolności funkcjonowało przede wszystkim w znaczeniu „wolności od” zniewolenia, zakłamania i prześladowań systemu komunistycznego. Po 1989 roku pojęcie to nabrało innych znaczeń. Ta część wystawy odwołuje się do osobistych doświadczeń bohaterów, koncentrując się na kryterium „wolności do czegoś”. Co oznacza wolność dla mieszkańca Polski żyjącego tu i teraz?
Ta część wystawy składa się z galerii 30 czarno-białych fotograficznych portretów mieszkańców Polski: z różnych środowisk, zawodów, o różnej pozycji społecznej i materialnej; mieszkańców wsi, miasteczek i aglomeracji miejskich, mniejszości narodowych. Każda fotografia opatrzona jest biografią przedstawionej osoby oraz jej wypowiedzią na temat wolności, którą można traktować jako życiowe credo albo refleksję, a także wspomnienie wydarzeń 1989 roku.
Fragmenty wypowiedzi bohaterów:
Agata Ferenc
w 1989 roku miała 13 lat
Okres sprzed 89 roku kojarzy mi się z innego typu kontaktem niż ten teraz obowiązujący. Chodziłam na trzecią zmianę do szkoły, całe dnie spędzałam sama, z kluczem na szyi, odgrzewając sobie zupę i to nie był problem – wszyscy tak robiliśmy. Na naszym piętrze drzwi do mieszkań były otwarte, bo dzieci były w tym samym wieku, a w związku z tym matki kolegowały się ze sobą – jedliśmy raz tu, raz tam. Całe popołudnia spędzaliśmy na dworze, a mamy wołały nas z okien.
Ewa Blaut,
w 1989 roku miała 34 lata
Dzisiaj w sklepie mamy parmezan i kapary. Mamy dostęp do wszystkich samochodów, o których kiedyś marzyliśmy i zazdrościliśmy ich innym Europejczykom. To jest otwarcie na świat! Dzisiaj podróżujemy, nie musimy stać godzinami w kolejce po paszport. Mamy duże możliwości! Cudny okres! Piękny! Czas wolności, z którego wszyscy jesteśmy zadowoleni!
Aleksander Kolańczuk
w 1989 roku miał 67 lat
Byliśmy zamknięci w sobie. Niektórzy ukrywali swoje pochodzenie, mówili, że są spod Warszawy. Propaganda w środkach masowego przekazu na temat okresu powojennego, Bieszczad, działalności organizacji nacjonalistycznych na Podkarpaciu, nacjonalizmu ukraińskiego, band i powstania warszawskiego, udziału żołnierzy formacji niemieckich, w których służyli również przedstawiciele narodu ukraińskiego – to wszystko rzutowało na nas bardzo ujemnie. Czuliśmy to.
Piotr Nawrocki,
w 1989 miał 23 lata
Byłem kierowcą karetki pogotowia, technikiem elektrykiem, z matką sprzątałem ulice, w wojsku byłem mechanikiem, sprzedawałem akumulatory przemysłowe, sprzęt komputerowy, usługę utylizacji sprzętu elektronicznego, współpracowałem z drukarnią… Teraz jestem bezrobotny. Czuję się upokorzony, niepotrzebny i stary.
Janina Pawłowska
w 1989 roku miała 17 lat
Nie wiem, jak tu dalej w Polsce będzie. Może nasze dzieci wyrosną i wyjadą za granicę do pracy, żeby żyć i mieszkać inaczej? My też się zastanawialiśmy, czy nie wyjechać za granicę, jak w czerwcu były te napady w Andrychowie. Teraz czuję się spokojniejsza, ale jeszcze miesiąc wcześniej, jak szłam w dzień do sklepu, oglądałam się za siebie. A wieczorami to już w ogóle nie wychodzimy z domu. Najwyżej wyjeżdżamy z mężem samochodem. Dzieci też siedzą.
100/Polska
Rodzinna pamięć, indywidualne losy, różnorodne miejsca zamieszkania bohaterów układają się w mozaikę przedstawiającą współczesną Polskę, różnorodną, nowoczesną ale też mającą poważne problemy. Kluczem wyboru bohaterów były najpopularniejsze polskie nazwiska. Pejzaże, portrety i ich wypowiedzi, często bardzo fragmentaryczne pokazują to czego często na codzień nie zauważamy.
Ta część wystawy składa się reporterskich portretów które zostały wykonane w miejscach związanych z bohaterami projektu. Sq to miejsce ich zamieszkania, pracy, wypoczynku. Portretom towarzyszy druga fotografia/wideo (statyczna fotografia/ruchomy obraz}, pokazująca w szerszym kontekście miejsce zamieszkania lub pracy naszego bohatera. Jest to np. główny plac miasta, miasteczka, charakterystyczna budowla, krajobraz miejski lub wiejski, przyroda ...
Fragmenty wypowiedzi bohaterów:
Krystyna Kamińska-Samek z Krakowa, księgarz, bibliotekarz, antykwariusz
Polska? Trudno się o takich rzeczach mówi.
Adam Zieliński „Łona” ze Szczecina, raper, autor tekstów
Powiadają, że jak się w Warszawie postawi jedno ramię cyrkla i zrobi się kółko – takie największe, jakie jest możliwe w granicach Polski – to Szczecin jako jedyny duży ośrodek nie znajdzie się w tym okręgu. Coś w tym jest – zawsze byliśmy trochę na uboczu.
Przez 50 lat PRL-u tożsamość Szczecina miała być budowana na rzekomej „piastowości” tych ziem. Teraz robimy to chyba uczciwiej, czyli w oparciu o to, że przed wojną było tu jakieś miasto, żyli tu jacyś ludzie... Zerwaliśmy chyba z tym PRL-owskim punk-rockiem, w myśl którego przed nami nic nie było.
Monika Wiśniewska z Torunia, fizyczka, dyrektorka Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy”
Centra nauki motywują ludzi do innego podchodzenia do świata. Żyjemy w epoce postprawdy, fake newsów. Obecnie młodzi ludzie korzystają z „sieci” chcąc uzyskać jakąś informację, robią szybkie skanowanie i na podstawie trzyminutowego researchu już „wiedzą wszystko”. Eksponaty w centrum nauki czy zajęcia na warsztatach i w laboratoriach specjalistycznych szybko weryfikują takie poczucie.
Ojciec Ludwik Wiśniewski z Lublina, dominikanin
Natomiast nie słychać tego głosu hierarchów, którzy myślą inaczej.
PL/2019
Ludzie, wydarzenia i obrazy. Ostatnie kilka lat które po przemianach 1989 roku wstrząsają Polską.
Kalendarium
Wydarzenia 1989 roku
Pierwsza część wystawy „30/Wolność” powstała w latach 2014-2015 we współpracy z Justyną Pobiedzińską. Była zrealizowana z okazji 25. rocznicy przemian 1989 roku oraz na zamówienie kwartalnika Dialog-Pheniben.
Druga część „100/Polska” to fragment projektu pt. „Imiennicy. Polska 2018” który powstał w 2018 roku na zamówienie „Instytutu Polskiego w Moskwie” i którego pomysłodawcą był Dariusz Klechowski.
Trzecia część „PL/2019 powstała w latach 2015-2019 i była realizowana dla portalów: wyborcza.pl i Mediapart.fr
Sponsor wystawy: ORANGE POLSKA
Organizacja i produkcja: Fundacja Picture Doc
Patroni medialni wystawy: Gazeta Wyborcza i Radio TOK FM
Piotr Wójcik
Fotoreporter, dokumentalista, wykładowca na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, prezes Fundacji Picture Doc.
Od 1989 roku fotoreporter, w latach 2000-2011 szef działu fotograficznego Gazety Wyborczej. Obecnie jako freelancer realizuje wideo reportaże dla Gazety Wyborczej i francuskiego portalu informacyjnego Mediapart.
Autor fotoreportaży publikowanych w Magazynie Gazety Wyborczej.Twórca dokumentalnych projektów fotograficznych, filmowych i multimedialnych poświęconych społeczności romskiej w Europie oraz problemów społecznych w Polsce.
Autor książek pt.: Cyganie z obu stron Karpat, 2000 i Polskie Wolności, 2014.
Jego prace wystawiane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, w Niemczech, we Francji, na Węgrzech, w Czechach, Słowacji i Rosji. Laureat nagród dziennikarskich i fotograficznych.
Ostatnie projekty dokumentalne:
„Bytom Karb” w ramach projektu Pamięć Pracy, 2012
„Wolność”, „Wolności PL-RU”, 2014-2015
„Katowice 150+1”, 2015
„lmiennicy. Polska 2018”, 2018
„30/100_PL. 30 lat Wolności”, 2019